Vores fascination og jagt på Vermeers paintings

Vi er blevet mere og mere glade for Vermeers malerier. Maria havde på et tidspunkt et billede fra en kalender med Vermeers ”Pigen der vejer perler” og hun var meget fascineret af billedet. Det var før hun kendte noget til Vermeer. Plakaten er desværre for længst forsvundet. Det gode er, at vi kan tage rundt på museerne og se de originale malerier. Turen til Washington i 2009 var delvist motiveret af ønsket om at se dette billede.

Denne lille ”billede-historie” beretter om vores ”jagt” på Vermeers malerier. Billederne er vores egne – mere eller mindre gode. Den mest kendte er jo nok ”Pigen med perle øreringen”. Et komplet katalog over Vermeers kendte malerier kan ses på dette link.

Jurgen Vermaire har på ”Instagram” givet denne meget præcise beskrivelse af Vermeer, bedre kan det ikke gøres.

Johannes Vermeer, 1632–1675, was a Dutch artist who created paintings that are among the most beloved and revered images in the history of art. Although only about 36 of his paintings survive, these rare works are among the greatest treasures in the world’s finest museums. Vermeer began his career in the early 1650s by painting biblical and mythological scenes, but most of his later paintings, the ones for which he is most famous, depict scenes of daily life in interior settings. These works are remarkable for their purity of light and form, qualities that convey a serene, timeless sense of dignity. Paintings by Vermeer are difficult to date and any chronology has to be based on an interpretation of style and complexity of composition. The composition of this painting, also known als The Music Lesson, is characterised by the rigorous use of perspective to draw the eye towards the back of the room where the figures are situated. The viewer is at first more aware of the corner of the table, the chair and the bass viol than of the figures themselves, whose privacy is thereby protected. The back of the room is like a grid of verticals and horizontals into which the figures are carefully locked. Light is admitted through the windows on the left and fills the room, casting only soft, subtle shadows. A striking feature of the composition in this part is the mirror on the wall where the slightly blurred reflections include the young woman’s face. The inscription on the lid of the virginal, MUSICA LETITIAE CO[ME]S / MEDICINA DOLOR[IS], means ‘Music is a companion in pleasure and a balm in sorrow.’ It suggests that it is the relationship between the man and the young woman that is being explored by the artist, but what stage that relationship has reached is impossible to say. The fact that there are two musical instruments implies shared pleasures and a potential harmony, which is also indicated by the expression on the man’s face as he listens to the young woman or sings as she plays on the virginal.

 

Cropped_version_of_Jan_Vermeer_van_Delft_002

Detalje af ”The Procures” (3) som antages at være Vermeers selvportræt.


I april 2006 pakkede vi bilen og trillede af sted mod Holland. Vi overnattede et par nætter i Hoorn og tog toget til Amsterdam og så os omkring. Det vi specielt ville se var Vermeers ”Pigen med perle øreringen” (22) i Mauritshuis, den Hague. (Tallet i parentes henviser til et Komplet catalog over Vermeers kendte malerier.) Maleriet er ikke større end 46.5 x 40 cm – altså ikke nogen imponerende størrelse. Da vi senere fortalte nogle af vores venner, vi var kørt helt til Holland for at se dette ”lille” billede, syntes de (normale jyder) godt nok vi var lidt ”sjove”. Vi har selvfølgelig en reproduktion hængende på væggen.

Pigen med perleøreringen

Da det var vores første jagt var vi ikke klar over at der i Mauritshuis var 2 andre Vermeer billeder. Næste besøg i Mauritshuis skal vi se om vi kan få billede af dem.

Mauritshuis Holland


Turen til Wien mellem Jul og Nytår 2007 inkluderede selvfølgelig et besøg på “Kunsthistoriske Museum”, hvor vi fik et lidt sløret billede af ”The Art of Painting” (24).

I april 2013 besøgte vi igen Wien, men vores billeder denne gang blev nu ikke stort bedre, da der var en stor gruppe, der var ved at lave en filmoptagelse med billedet som baggrund.


April 2008 rejste vi med DB (Deutsche Bahn) til Berlin. Lang togtur og efterfølgende havde vi en masse ballede med DB ”Die Ballade” – ikke sikkert det er vores næste transportmetode!

Berlin

Af mange spændende ting at se og opleve i Berlin var vi i ”Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, Gemäldegalerie” samt så og fotograferede ”The Glass of Wine” (9) og ”Women with a Pearl Necklare” (18).

I oktober 2016 var vi nogle dage i Berlin på turen “Tysklandtur med halvmarthon i Dresden“. Vi skulle naturligvis gense Vermeers malerier og fik lejlighed til at få nogle detaljer med.

Efter nogle dage i Berlin tog vi toget videre til Dresden, med masser af interessante ting at se f.eks. den genopbyggede FrauenKirche.

Dresden 2008

Et ”must” var naturligvis ”Old Masters Picture Gallery” med ”The Procures” (3) og “A Girl Reading a Letter by an Open Windue” (5).

I oktober 2016 var vi Dresden, hvor Maria skulle deltage i Dresden Marathon (halvmarathon). Vi fik lejlighed til at gense malerierne og få fremhævet et par detaljer.


I august 2009 tog vi en længere trip til USA, hvor vi startede med nogle dejlige varme dage i Boston og herfra bordede vi en bus der med skifte i New York bragte os til Washington, hvorfra vi så senere fløj hjemad. Vi nåede naturlig at se en masse (2 til 3 museer per dag var normen).

Da vi viste, der var Vermeer malerier på “National Gallery of Arts” styrede vi vores skridt i den retning og ganske rigtigt. – Vermeers maleri ”Woman Holding a Balance” (15), som Maria havde haft et billede af fra en kalender. Det var et skønt gensyn at se det originale maleri. Desuden var der ”A Lady Writing” (19), og ”Girl with a Red Hat” (20). Ifølge kataloget skulle “Girl with a Flute” (21) også være der, men den så vi nu ikke.


I juni 2011 var vi for anden gang i Paris. Første gang fik vi ikke taget billeder fra “Musée du Louvre“. Denne gang fik vi også et billede af Mona Lisa, som alle flokkes om som fluer.

Vi var jo på ”jagt” efter Vermeer og fik også et ikke alt for godt billede af ”The Lacemaker” (29). Det andet Vermeer maleri ”The Astronomer” (27) så vi ikke eller også var den ikke ”hjemme”.

Paris 2011 Vermeer
The Lacemaker (29)

 

 

Maria skulle løbe ”New York Halvmarathon” i marts 2011 og det gav jo anledning til også at kigge efter Vermeer malerier.

New York 2011 Maria
Maria kommer i fuld fart

 

På “Metropolitan Museum of Art” var vi heldige og se alle deres fire malerier af Vermeer: ”A Maid Asleep” (4), ”Yong Women with a Water Pitcher” (16), ”Women with a Flute” (17), ”Study of a Young Women” (25) og ”Allegory of Faith” (33).

På vores sidste dag I New York om formiddagen før vi skulle til lufthavnen nåede vi et kort visit på “The Frick Collection“. På daværende tidspunkt vidste vi ikke der også var nogle Vermeer malerier. Vi havde nu også så kort tid, at vi bare kiggede lidt rundt og deres collection var også så overvældede at vi blev helt “blæst”. Jeg er ikke sikker på vi måtte tage billeder  da jeg slet ikke har noget fra stedet.

Selv om jeg ikke selv har taget billeder tillader jeg mig at vise  dem fra deres internetside “Flick Collection“.

“Officer and Laughing Girl” (7), “Girl Interrupted in her Music” (11), Mistress and Maid” (26).


På vores Hollands tur juni 2013 kørte vi i bil for at komme rundt og se så mange steder som muligt. Vi besøgte ligesom tidligere ”Kröller Müller Museet” og mindesmærkerne i Arnhem, hvor slaget ”A Bridge too Far” fandt sted.

I Amsterdam var vi naturligvis på ”Rijksmuseum” først og fremmest at for se deres kollektion af Vermeer malerier og naturligvis også alle deres andre kunstnere (f.eks. Rembrant).

At det ikke er helt nemt at få et godt billede fremgår tydeligt, af den store flok omkring Vermeers malerier. Det er allivel lykkedes mig at få et foto af ”The Milkmaid” (8), ”The Little Street” (6), ”Woman in Blue Reading a Letter” (14) og ”The Love Letter” (30).

 

På turen SKULLE vi selvfølgelig besøge “Delft“, hvor Vermeer boede og malede. En by der ligesom mange hollandske byer gennemstrømmes af kanaler, som man kan se, hvor Maria står på en lille bro.

I Delft findes ikke nogen originale Vermeer malerier, men derimod et interessant “museum om Vermeer og hans billeder og maleteknik“. For at illustrere den belysning Vermeer anvendte er Maria indsat i billedet ”Lady Writing a Letter with her Maid” – sammenlign med det originale billede. Originalen befinder sig iøvrigt i National Galleri of Ireland.

 


London oktober 2014 skulle Maria løbe ”Royal Park Foundation Halvmarathon” og hun løb bl.a. forbi mindesmærket nede ved Themsen ”The Battle of Britain”.

Denne gang ville vi gense “Kenwood House“, hvor der hænger et Vermeer maleri, vi har ikke før fået taget et foto, måske fordi det ikke har været tilladt. Det er lidt besværligt, at komme ud til Kenwood House, som navnet antyder ligger ude i skoven. Vi har før travet gennem skoven, men der er længere end man tror specielt når man vader i den forkerte retning. Denne gang tog vi med bussen, som stopper lige foran. Vi fik en hyggelig snak med kustoderne og et godt billede af ”The Guitar Player” (31) da der ikke var mange turister til at stå i ”vejen”.


Vi har mange gange været en tur i London og hver gang været en tur på ”National Galleri”, hvor nogle af Vermeers malerier befindes sig. National galleri har fri entre og så ligger den lige ved siden af vores favorit spisested ”Krypten” under kirken ”St. Martin in-the-Fields”.

Men vi har åbenbart først i maj 2015 fået taget et foto. ”A lady Standing at a Virginal” (24) har jeg her et billede af. På vores trip i marts 2016 var vi naturligvis på National Gallery og fik taget bedre billeder af de 2 Ladier. hermed fik jeg også indlemmet  ”A Lady Seated at a Virginal” (35) i samlingen.

 De to Vermeer billeder der befinder sig på National Gallery i London.

HighFive to The Queen

Et af de mere kuriøse indslag i vores sidste besøg i London “HighFive” til The Queen, som et goodbye og på gensyn.

 Vermeer på køleskab

 Vi synes også om at købe magneter af Vermeer til at hænge på køleskabet og et postkort med “Pigen med Perle øreringen” har også fundet en plads på køleskabsdøren.


April 2016 tog vi en “smut” til London, specielt for at se Vermeers “The Music Lesson” (13), men det viste sig at den var på en udstilling i Edingburgh. Derfor  var det ikke andet at gøre end at bastille en trip til Edingburgh, som sagt så gjort – afsted Juli 2016.

Maria står glad her ved rejsen mål. – Vermeers billede, som her benævnes “Lady at the Virginals with a Gentlemean“. – En kort og præcis tekst til billedet.

 

Delaljer fra maleriet. – Porten ind til Holyroodhouse, men vi nåede ikke at se slotted, Dronningen havde været der forrige uge.

Vi besøgte også National Gallery of Scotland og til vores store overraskelse var der også en Vermeer her – vi havde været så fokuseret på at se Dronningens Vermeers, at vi helt havde overset, at Scotland skam også havde en Vermeer.

 Vermeers “Christ at the House of Martha and Mary” (2) som er det største af Vermeers kendte malerier.

Detaljer fra maleriet.

talk-about-arts-edinburgh-vermer

Jurgen Vermaire på Instagram (lets_talk_about_arts) har også været i Edinburgh og lavet denne flotte beskrivelelse.

 

This slideshow requires JavaScript.

 Indtryk og highlights fra Edingburgh.

 

 

 

.

5 comments

  1. […] London har mange skønne museer, hvoraf mange har gratis adgang. På vores årlige trip til London besøger vi naturligvis mindst et par museer per dag. Jeg synes altid det er interessant at se malerier med landbrugsmotiver, der giver et billede af landbruget i ældre tid. Tidlige kunne man ikke sådan lige tage billeder, men nu hvor alle render rundt med iPhone, som tager billeder uden blitz er det normalt ikke noget problem med mindre det er en særudstilling hvor museet gerne vil sælge et katalog. Jeg har samlet nogle stykker fra 3 af Londons museer: National Galleri ,  The Queens Gallery og  Tate Britain. Vores “jagt” på Vermeers (1632-1675) billeder har jeg beskrevet i “Vores fascination og jagt på Vermeers paintings“. […]

    Like

  2. […] I foråret 2016 tog vi en “smut” til London fortrinsvis for at se et billede af Vermeer, som Dronningen havde udstillet. Det viste sig, at udstillingen var flyttet til Edinburgh – ja så måtte vi arrangere en tur til Edinburgh. Interesserede kan læse om denne tur på “Sherlock Holmes in Edinburgh” og “Vores facination og jagt på Vermeers paintings”. […]

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s