Monet – Høstakke

En blogger der er ”Bidt af Billedkunst” skriver om Claude Monet:

Monet holdt meget af at lave serier af malerier, dvs en række malerier med det samme motiv, men malet på forskellige tider af dagen og på forskellige årstider for at indfange indtrykket (heraf betegnelsen impressionisme – indtryk) af lys. Åkanderne er hans mest kendte motiv, men han malede også mange billeder af popler, af katedralen i Rouen og ikke mindst høstakke.

Jeg er vokset op på landet og har mange minder om det slidsomme, men også skønne tider med sol og sommer samt duften af høet, der blev kørt ind på loftet over køerne (se link). Jeg vil derfor fortrinsvis koncentrere mig om Monets mange billeder med HØSTAKKE.

På Claude Monet hjemmeside kan man se og læse om Monet.

Monet’s billede af solopgangen over Le Havre, hvoraf jeg har hængende en reproduktion på kontoret, gav navn til Impressionismen. Ligesom meget nyt fik også billedet en hård kritik. – Monet startede egentlig som karikaturtegner. Jeg synes især tegningen af ”Notaren” er meget morsom. Jobbet som ”Notar” findes i Danmark på dommerkontorerne og vi havde på et tidspunkt et møde med en ”Notar” og der kom jeg straks til at tænke på Monets ”Notar”.


I år har vi set hele 2 særudstillinger om Claude Monet. På Ordrupgård og på Royal Academy i London.

Ordrupgård omtaler særudstillingen således:

Verdens mest berømte kunstner. Claude Monets (1840-1926) tidløse malerier står som nogle af kunsthistoriens mest ikoniske værker, og Monet regnes i dag for verdens mest berømte kunstner. Det er derfor lidt af en sensation, når Ordrupgaard med Monet. “Ud af impressionismen” for første gang giver et dansk publikum mulighed for at opleve kunstnerens legendariske serier af malerier på tæt hold.

En unik mulighed. Udstillingen viser en perlerække af kunstnerens mest berømmede værker udlånt af prominente museer som The Metropolitan og MoMA i New York, National Gallery i London, Musée d’Orsay i Paris og National Gallery i Australien. Udstillingen er således en unik mulighed for at komme helt tæt på mesterværker, der normalt kun kan ses i store kunstmetropoler som Paris, New York og London.

Monet. Ud af impressionismen viser nogle af Monets mest ikoniske værker herunder høstakkene, Londons broer, katedralen i Rouen samt åkanderne fra kunstnerhaven i Giverny, der markerer sig som veritable lys – og farveorgier af stor intensitet.

Vi fik en meget kompetent omvisning af Vibeke, hvilket gjorde det hele meget levende. Der bliver peget på Monet grønne båd i højre side. Jeg har derfor vist et billede af den grønne båd, som jeg har taget på vores besøg på Kröller Müller museet i Holland.

På udstillingen var disse tre korn / høstakke udstillet. Det kan nok diskuteres om det er korn eller hø, der er i stakkene. Billedet med “The young Ladies” er i hvert tilfælde ikke hø, men neg der er sat sammen i traver.

This slideshow requires JavaScript.

På en hjemmeside om Monet “Hø og Hvedestakke” har jeg fundet de fleste af disse utrolig flotte kornstakke. På hjemmesiden er de beskrevet:

I 1890-1891 malede Monet flere billeder af nogle hø-, korn-stakke, som lå på en mark tæt ved hans hjem i Giverny. De blev ikke malet fra samme vinkel, men til gengæld under forskellige tidspunkter af dagen og forskellige tider på året. Billederne hører til nogle af de bedste af Monet’s  billeder.

Andre kunstnere har også beskæftiget sig med korn- og høstakke. – Pissarro – Farquhanson – van Gogh og endelig Roy Lichtenstein.


Royal Academy of Arts

I foråret 2016 tog vi en “smut” til London fortrinsvis for at se et billede af Vermeer, som Dronningen havde udstillet. Det viste sig, at udstillingen var flyttet til Edinburgh – ja så måtte vi arrangere en tur til Edinburgh. Interesserede kan læse om denne tur på “Sherlock Holmes in Edinburgh” og “Vores facination og jagt på Vermeers paintings”.

Vores anden hovedmål var at se en særudstilling på “Royal Academy of Arts”. Da vi af erfaring ved at der normalt er mange andre der har fået samme ide, havde vi købt billetterne hjemmefra over nettet. Det gik derfor nemt med at komme ind forbi køen. Vi måtte ikke fotografere (ærgeligt). Derfor er jeg henvist til, kun at vise billeder fra Royal Academys egen hjemmeside.

royal-academy

Using the work of Monet as a starting point, this landmark exhibition examines the role gardens played in the evolution of art from the early 1860s through to the 1920s.

Trace the emergence of the modern garden in its many forms and glories as we take you through a period of great social change and innovation in the arts. Discover the paintings of some of the most important Impressionist, Post-Impressionist and Avant-Garde artists of the early twentieth century as they explore this theme.

Monet, arguably the most important painter of gardens in the history of art, once said he owed his painting “to flowers”. But Monet was far from alone in his fascination with the horticultural world, which is why we will also be bringing you masterpieces by Renoir, Cezanne, Pissarro, Manet, Sargent, Kandinsky, Van Gogh, Matisse, Klimt and Klee.

This slideshow requires JavaScript.

Et lille udsnit af billeder på udstillingen og som viser, at især Monet var optaget af blomster og sin have. På udstillingen fremgik det, at han malede sine billeder med hø-stakke for at kunne financiere indkøb af nye blomster, som han gladeligt delte med sine kunstnervenner.

 

 

 

 

 

3 comments

  1. Thank you Henry for another fascinating tour that made me feel that I had joined you—and also for the slide show. I realized that I must leave this computer for a while to put my garden “to bed,” because fall is here in Maine and we’ll soon be leaving. The haystacks brought back memories, for me just jumping into the hay in the barn which would give me severe “hay fever.a’

    Like

  2. Claude Monets besættelse med Nymphaeaceae, eller mere almindeligt kaldet “vandliljer“; førte til, at han skabte over 250 oliemalerier, der skildrer de sarte blomster, hovedsageligt i løbet af de sidste 30 år i hans liv. Hver gang han tog en pause fra at male sin yndlingsplante, ville han bruge tid på at om modellere sin have, for at skabe ny inspiration til sit arbejde. Vandlilje-serien er blevet karakteriseret som “Det Sixtinske Kapel af Impressionisme” og udstilles i museer over hele verden. Mere information kan findes her: https://www.kunstbilleder-galleri.dk/kunsttryk/kunstner-claude-monet.html

    Like

Skriv en kommentar